Friday, December 14, 2012

TENTANG FIR DAN ION NEGATIF

Pada posting yang lepas, kita telah membicarakan tentang FIR atau Far Infrared - sumber, fungsi dan manfaatnya. FIR boleh menyembuhkan pelbagai jenis penyakit. Ini kerana apabila toksin telah berjaya dinyahkan oleh FIR, melalui proses yang dinamakan sebagai detoxication, badan sudah tiada racun lagi. Toksin itulah yang menyebabkan kebanyakan jenis penyakit dalam badan kita.

ION NEGATIF

Di antara bahan mineral lain yang terkandung di dalam stoking Vken juga ialah batu Germanium dan Titanium (G&T). Selain daripada arang buloh putih, G&T juga menghasilkan ion negative yang diperlukan oleh darah. Ini kerana sel darah mengandungi kedua-dua ion positif dan negative.

Pernah dengar tentang gelang sukan yang dibuat daripada Titanium? Mengapa ianya popular? Kerana ia mampu membekalkan ion negative kepada tubuh pemakai. Dengan ion negative tersebut, pemakai akan merasa lebih bertenaga daripada biasa.

A6   Gelang Sukan Titanium
 
 
 

Mengapa sel darah perlu kepada ion positif dan negative?

Sebagaimana yang kita belajar semasa di tingkatan 4 dan 5 dulu (bagi pelajar aliran sains), apabila positif bertemu negative, ia akan saling menarik. Tetapi apabila positif bertemu positif, atau negative bertemu negative, ia akan saling menolak.

SEMUA sel darah kita SEHARUSNYA mengandungi ion positif di bahagian dalam dan ion negative di bahagian luar sel tersebut. Apabila semua sel darah kita sedemikian rupa, maka ia akan saling tolak-menolak dan sel darah kita dengan itu akan bergerak aktif. Sebaliknya jikalau banyak sel darah kita hanya mengandungi ion positif sahaja, sel-sel tersebut akan saling menarik, melekat dan tidak lagi tolak-menolak. Maka kita akan mempunyai sel darah yang sakit.

Ion positif dikatakan tidak baik untuk darah. Kita boleh mendapat ion positif daripada pencemaran udara daripada asap kenderaan atau kawasan kilang dan kerana sering menggunakan peralatan2 moden seperti telefon bimbit dan komputer. Terlalu banyak ion positif di dalam sel darah kita boleh mengakibatkan kita menjadi mudah mengantuk dan berupaya menghasilkan darah beku (blood clot) yang boleh pula mengakibatkan serangan jantung.

Sementara ion negative adalah baik untuk sel darah dan tubuh badan di mana ia membantu kita mendapatkan kepuasan dalam tidor, menghalang bakteria dan mempercepatkan proses pemulihan. Ia boleh didapati daripada kawasan seperti hutan, air terjun atau dalam alam semulajadi yang tidak tercemar dengan pembangunan.

Kalau kita perhatikan mengapa orang2 tua kita dahulu-kala yang tinggal di kawasan perkampungan, yakni sebelum datangnya pembangunan dan kilang-kilang, boleh hidup lebih lama dan lebih sihat? Memang banyak faktornya tetapi antara yang paling asas ialah mereka banyak menghirup ion negative daripada kawasan2 hijau, sungai dan air terjun di sekeliling mereka. Ion negative ini menyebabkan sel-sel darah mereka aktif kerana ianya saling tolak-menolak.

Arang buloh putih dan batu G&T adalah di antara kandungan di dalam stoking Vken yang boleh mengeluarkan ion negative yang diperlukan oleh sel-sel darah tadi supaya ia saling tolak-menolak. Untuk memahami dengan lebih jelas lagi peranan dan fungsi FIR dan ion negative, mari kita tengok demonstrasi FIR dan ion negative di dalam youtube di bawah ini:

A7 Far Infrared dan Ion Negatif
 

 
Memang sukar untuk kita membuktikan secara fizikal bagaimana FIR beroperasi. Walaubagaimanapun satu demonstrasi ringkas dan mudah di bawah ini boleh membuktikan keberkesanan FIR, iaitu dengan menggunakan ketulan ais batu dan dua pinggan yang berbeza - satu yang dibuat daripada bahan pinggan yang biasa (berwarna merah) dan satu lagi dibuat daripada bahan seramik yang mengandungi FIR (berwarna hitam). Kedua2nya mempunyai suhu yang hampir sama.


A8   Demonstrasi Frekuensi Far Infrared
 
 


Perhatikan bahawa ketulan ais di dalam pinggan hitam menjadi cair dengan kadar yang lebih pantas daripada pinggan merah. Proses pencairan tersebut bukan disebabkan oleh haba yang panas tetapi oleh gerakan atau vibration yang dihasilkan oleh FIR pada pinggan hitam. Demikianlah FIR berfungsi di dalam tubuh kita apabila kita memakai stoking Vken. Ia mampu mengaktifkan sel-sel darah kita secara vibration dengan digabungkan sekali dengan kaedah penolakan di antara ion-ion negative, seperti yang disebut di atas.




No comments:

Post a Comment