Wednesday, December 12, 2012

PENGENALAN

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera,
 
Saya percaya anda semua telah mencuba pelbagai produk untuk meningkatkan tahap kesihatan anda. Ada produk yang jenis makan, jenis minum dan jenis sapu. Ada yang kena makan atau minum atau sapu dua kali sehari atau tiga kali sehari dan sebagainya. Ada yang kesan positifnya 50%, ada yang 30% dan sebagainya. Ada juga yang 100%. Tak mustahil walaupun jarang sangat begitu. 
Tetapi lambat-laun anda menjadi letih terus untuk mengamalkan sebahagian daripada produk-produk tersebut...walaupun ianya berkesan.
 
Kenapa letih? 
 
Sebab anda memang seorang yang kurang disiplin? Sedangkan untuk sihat, anda mesti menjadi seorang yang berdisiplin di dalam mengamalkan pemakanan produk-produk yang sihat tersebut.
 
Atau sebab anda perlu memakan produk tersebut dalam jumlah yang banyak, contohnya 5 biji "ubat" sekali makan, dan kena makan 3 kali sehari? Sedangkan situasi kesihatan anda tidaklah begitu teruk tanpa produk tersebut. Akhirnya anda pun menjadi malas dan mula mengurangkan dos yang sepatutnya...akhirnya stop terus...setelah beberapa bulan sahaja.
 
Atau anda memang tak suka rasanya sejak dari awal lagi? Mungkin terlalu pahit, payau sampai kena tutup hidung dan sebagainya.
 
Atau sebab situasi kewangan anda telah mula merosot? Sedangkan untuk mengamalkan pengambilan produk-produk tersebut, anda perlu sentiasa berduit.
 
Ya. Saya pernah melalui semua pengalaman di atas. Believe me friends.
 
Dan akhirnya saya stop terus daripada mengamalkan produk-produk kesihatan tersebut yang datang daripada pelbagai syarikat. Lagipun keadaan kesihatan saya pun, dulu dan kini, tidaklah terlalu kronik seperti orang yang kena cancer pembuluh jantung ke, kencing manis tahap 4 ke dan seumpamanya. I can live without those products.
 
Tetapi di masa yang sama, dan dalam diam-diam, saya masih mencari dalam gelap (walaupun berlampu) dan dalam keadaan tidak sedar...hehe. Sebab walaupun masih tiada penyakit kronik, saya menderitai beberapa masalah yang kurang kronik...tetapi menyusahkan aktiviti harian saya.
Di antara penyakit-penyakit tersebut ialah seperti:
 
1. Sakit lutot dan sakit pinggang
 
Pendek kata kaki saya memang sakitlah. Tak boleh duduk bersila lama contohnya ketika mendengar Imam sedang berkhutbah Jumaat. Kalau saya terus bersila sehingga selesai khutbah tersebut dan terus bangun untuk memulakan solat, saya tidak akan merasa kaki kanan saya kerana sudah kebas. Kalau tak hati-hati, ia boleh mengakibatkan tumbangnya sepohon pokok pisang di khalayak ramai...tanpa angin dan ribut.
 
Orang yang sakit pinggang ni pula, dia tak boleh duduk lama tanpa bersandar. Atau walaupun dia duduk bersandar, lama-lama pinggang kiri atau kanannya akan berdenyut sendiri. Berdenyut kesakitan lah tu. Itulah saya...selama beberapa tahun la juga.
 
2. Sakit kepala
 
Ini saya tak sure. Tapi saya rasa ini migrain. Kalau cuaca panas, mulalah sakit...sakit sebelah kanan ke, kiri ke, kiri-kanan ke. Pokoknya memang sakitlah. Lagi satu sebab saya merokok (old habit dies hard...hehe). Bila banyak smoke, banyaklah sakitnya. Pokoknya lagi, sakit kepala ni memang telah saya deritai selama lebih 20 tahun. Kalau dulu membeli panadol actifast memang menjadi hobi saya. Berpapan-papan akan dibeli setiap minggu.
 
3. Sensitif pada kipas atau air-cond
 
Kalau tidor tanpa berbaju, bangun pagi esok mesti bersin dengan kuatnya. Lebih-lebih lagi kalau pasang kipas atau aircond berterusan. Tapi kalau tak pasang keduanya, atau salah satu, saya tak dapat tidur pula sebab kepanasan. Ini memang dilema saya sejak dulu. Tak dapek den nak nolong eh..
 
Kalau negara Malaysia ni sedang musim tengkujuh dan saya terdedah di luar terlalu lama pada malam hari, saya akan terkena selsema dan selalunya akan diikuti oleh demam beberapa hari. Kalau terkena hujan, tak payah cakap lah kan.
 
Yang di atas itu hanyalah  50% "masalah" yang saya terpaksa tanggung beberapa tahun lamanya. Kalau nak detail semua sekali di sini memang boleh tapi boring pula kalian membacanya kan...
 
Dan tiba2 saya dah jumpa ubatnya!!! Ewah...takkan cepat sangat pulak. Kata blog...mestilah ada ceritanya. Kalau facebook ke twitter ke, short cut je la kan.
 
Ok what happened was...one day my friend si Talib ni text me. Dia cakap pasal stokin nama vken ni. Dia boleh atasi masalah kencing mannis la, darah tinggi la...bla, bla, bla. Yang saya tahu, Talib ni memang kaki MLM. What the hell...MLM lagi la ni. Ok takpe...layan je la (sebagai seorang yang open-minded...as opposed to narrow-minded. Hehe...jangan mare).
 
Saya...ah leceh la saya saya ni. I pun buka la Youtube. Sebab kalau takde dalam youtube, memang low-class gitu, i percaya. Sekali memang ada pun benda tu (oh these all happened during bulan puasa 2012...baru sangat tu bro). Dan clip pertama yang I nonton ialah yang bertanda A1 di atas. That is the official punya video clip yang dibuat oleh company yang menjual stokin tersebut iaitu company MXB (Memang X Bohong, dia orang claim la).
 
Wow? Oh bukan! WOW3X!!! Mengapa sedemikian rupa "wow"nya?
 
(maaf tulisan tak tersusun...pakai copy paste daripada Word)

No comments:

Post a Comment